آموزش و ترفند

کاربرد رم در گوشی موبایل

یکی از مولفه‌های مهمی که به هنگام بررسی یک گوشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد رم یا RAM آن است. رم تاثیر زیادی بر روی عملکرد گوشی ما دارد و به همین دلیل آشنایی با این قطعه و کاربردهای آن امری ضروری است.
به همین دلیل ما در این بخش قصد داریم به معرفی رم و کاربردهای آن بپردازیم. و همچنین به تعدادی از سوالات اساسی پیرامون این قطعه مهم گوشی پاسخ دهیم.

سوالاتی که در این مقاله بررسی و پاسخ داده شده‌اند عبارتند از:

  1.  کاربرد و وظیفه رم در گوشی موبایل چیست؟
  2.  تاثیر رم بر عملکرد گوشی و سرعت آن چیست؟
  3.  چرا گوشی‌های اندرویدی رم بیش‌تری دارند؟
  4.  تفاوت رم و رام چیست؟
  5.  تاثیر رم بر روی باتری چیست؟
  6.  معرفی برنامه‌های مدیریت رم

کاربرد و وظیفه رم در گوشی موبایل چیست؟

گوشی‌های همراه از بخش‌ها و قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام وظیفه‌ی خاص خودشان را دارند، به طور مثال CPU وظیفه‌ی پردازش داده‌ها را دارد. حال اگر بخواهیم سرعت عملکرد تلفن همراهمان بسیار بالا باشد، علاوه بر سرعت پردازش بالا، پردازشگر باید بتواند به سرعت به اطلاعات مورد نیازش که درون حافظه اصلی ذخیره میشود دسترسی داشته باشد. اما برخلاف پردازنده‌ها که سرعت بالایی دارند حافظه‌ی اصلی سرعت بسیار پایینی دارد و این مسئله ممکن است روی سرعت گوشی شما تاثیر منفی بذارد.
همین مشکل بود که باعث بوجود آمدن رم ها شد در واقع رم ها همان حافظه گوشی هستند، با این تفاوت که به دلایل فنی دارای سرعت بیشتری بوده و میتوانند منابع CPU را با عملکرد سریع در اختیار این بخش قرار دهند و مانند پلی ارتباط بین حافظه اصلی و پردازنده را سریع تر کنند.

رم چگونه سرعت بالاتری دارد؟

حافظه‌ی رم به دلیل اینکه خواندن و نوشتن به روی آن ترتیبی نیست سرعت بالایی دارد و می‌تواند به راحتی با سرعت پردازشگر هماهنگ شود. از طرفی دیگر زمانی که قرار است یک برنامه اجرا ‌شود داده‌های مورد نیاز پردازشگر برای پردازش آن بر روی RAM قرار دارد.
این امر سبب می‌شود که برای استفاده‌ی مجدد از آن برنامه (در صورتی که رم را پاک نکرده باشیم) دیگر نیازی به فراخوانی مجدد داده‌ها نداشته باشیم که به نوبه‌ی خود سرعت عملکرد گوشی را افزایش می‌دهد.

تاثیر رم بر عملکرد گوشی و سرعت آن چیست؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم وظایف رم در جهتی است که تا حد امکان سرعت گوشی‌ را افزایش دهد، گاهی با قرار دادن سریع داده‌های مورد نیاز برای پردازش در اختیار پردازشگر، و گاهی با جلوگیری از فراخوانی مجدد داده‌ها این کار را انجام میدهد. از این رو رم به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند اطلاعات را در هر خانه‌ای از حافظه بنویسد و همچنین از هر خانه‌ای در حافظه داده‌های مورد نیازش را بخواند، این ویژگی رم سبب شده است که بر خلاف سایر حافظه ‌ها سرعت جستجوی اطلاعات در آن بالا باشد.

چرا گوشی‌های اندرویدی رم بیش‌تری دارند؟

با این که تمامی گوشی‌های اندرویدی رم بیشتری از گوشی‌های آیفون دارند، عملکرد گوشی‌های آیفون یکسان و یا بعضاً بهتر از اکثر اندرویدی‌هاست.
داشتن رم کم‌تر گوشی‌های آیفون به هیچ وجه به معنای ضعف آن‌ها در مقابل گوشی‌های اندرویدی نیست و این امر فقط به خاطر تفاوت‌های ساختاری بین این دو مدل گوشی است. این تفاوت‌ها موجب شده است که گوشی‌های آیفون بدون هیچ ضعف عملکردی از رم کمتری استفاده کنند.

قصد ما در این بخش نیز بررسی تمام عواملی است که موجب نیاز کم‌تر گوشی‌های آیفون به رم بالاتر شده است.

  1. در حالی که سیستم عامل IOS فقط برای گوشی‌های آیفون طراحی و ساخته شده است، اندروید برای استفاده‌ی گسترده بین کمپانی‌های مختلف می‌باشد. به همین دلیل بهینه سازی نرم افزار بر اساس سیستم در گوشی‌های کمپانی اپل به مراتب راحت‌تر از بهینه سازی اندروید برای کمپانی‌های مختلف است.
  2.  مورد بعدی نحوه کارکرد و ساختار سیستم عامل Android و IOS است، سیستم‌های اندرویدی بر اساس روش جمع آوری زباله (garbage collection) حافظه‌ی رم را مدیریت می‌کند. به این صورت که اپلیکیشن‎ ها حداکثر فضای مورد نیازشان در رم را اشغال می‌کنند. و هر زمان نیازشان برطرف شد سیستم عامل اندروید اطلاعات به درد نخور(زباله‌ها) را پاک می‌کند.
  3. علاوه بر مکانیزم‌های متفاوت برای مدیریت حافظه، نظارت شدید اپل و مکانیزم سندباکس نیز موجب کاهش فضای رم مورد نیاز در گوشی‌های آیفون می‌شود. این در حالی است که این نظارت‌ها در اندروید بسیار کمتر است و این امر باعث شلوغی فضای کار توسط اپلیکیشن‌های مختلف می‌شود.
  4. در گوشی‌های آیفون تمام اپلیکیشن‌ها مورد بازبینی دقیق اپل قرار می‌گیرند و بدون رضایت کاربر مجوزهای دسترسی را دریافت نمی‌کنند بنابراین زمانی که از یک اپلیکیشن خارج می‌شوید برنامه و تمام فرآیندهای فعال آن به طور کامل متوقف می‌شود و به صورت پنهانی در پس زمینه فعالیت نمی‌کنند و به حالت تعلیق در می‌آیند.
  5.  سرویس Push Notification اپل نیز تاحدودی نیاز به فضای رم بیشتر را کاهش می‌دهد،این سرویس موجب می‌شود که نوتیفیکیشن‌های سیستم آی او اس از طریق سرور اپل ارسال ‌شوند و از این طریق به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن‌ها نوتیفیکیشن را دریافت کنید.

تفاوت رم و رام چیست؟

رام یا (ROM (Read only memory

رام یا همان حافظه‌ی فقط خواندنی، حافظه‌ایست که کاربر به آن دسترسی ندارد و مخصوص سیستم عامل است و چون کاربر نمی‌تواند هیچ داده‌ای را روی آن ذخیره کند به این حافظه فقط خواندنی می‌گویند. فایل‌های اصلی سیستم عامل روی این حافظه قرار دارد و با قطع تغذیه اطلاعات روی آن پاک نمی‌شود برای همین به آن‌ها حافظه‌ی پایدار نیز می‌گویند.

رم یا (RAM (Random access memory

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم رم یا حافظه‌ی دسترسی تصادفی حافظه‌ایست که به طور موقت و نه دائمی برنامه‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند و در صورتی که تغذیه قطع شود پس از وصل شدن مجدد تغذیه داده‌هایی که روی این حافظه قرار داشته است قابل بازیابی نیستند و پاک شده‌اند.
زمانی که CPU بخواهد پردازشی انجام دهد به جای اینکه دیتاهای مورد نیازش را از رام بگیرد، رم این کار را انجام می‌دهد. این اتفاق موجب می‌شود که سرعت انجام کارها بسیار بالا برود و برنامه‌ها بتوانند با سرعت بیش‌تری اجرا شوند،به همین دلیل هرچه RAM ظرفیت بیشتری داشته باشد امکان اجرای تعداد بیشتر چند برنامه به طور همزمان نیز افزایش می‌یابد.

تاثیر رم بر روی باتری چیست؟

رم داده‌ها را بر روی خازن ذخیره می‌کند به همین دلیل به منبع تغذیه برای کار کردن احتیاج دارد. این امر بدین معنی است که رم از شارژ باتری استفاده می‌کند.
هرچه ظرفیت رم بالاتر باشد شارژ بیشتری مصرف میکند (حتی اگر داده‌ای بر روی آن قرار نداشته باشد). از طرفی دیگر رم به خاطر اینکه باعث می‌شود دیگر نیازی به فراخوانی مجدد خیلی از داده‌ها نباشد سبب کاهش مصرف شارژ باتری می‌شود.

معرفی برنامه‌های مدیریت رم

همانطور که متوجه شدید هرچه حافظه‌ی رم گوشی بیشتر باشد سرعت و تعداد برنامه‌هایی که می‌تواند اجرا کند نیز افزایش می‌یابد. بر همین اساس کاربران زیادی به دنبال ابزاری هستند تا به کمک آن‌ها بتوانند رم خود را مدیریت کنند. به همین دلیل در این بخش قصد داریم به شما اپلیکیشن‌هایی را معرفی ‌کنیم که با دانلود آنها RAM خود را مدیریت کنید و سرعت گوشی همراهتان را بهبود ببخشید.

  1.  CPU Control Free
  2.  SD Maid
  3.  Notron Clean
  4.  CCleaner
  5.  Files By Google
  6.  Driod Optimizer
  7.  Ace Cleaner
  8.  AVG Cleaner
  9.  Avast Cleanup & Boost
  10.  All-In-One Toolbox
  11.  One Booster
  12.  RAM Manager Pro

جمع بندی

همانطور که خواندید رم یکی از قطعات مهم و حیاتی برای گوشی است پس اگر به دنبال یک گوشی مناسب با لگ پایین هستید یکی از فاکتورهایی که به هنگام خرید باید به آن توجه کنید میزان رم آن گوشی است.

از این رو به هنگام خرید گوشی حواستان به نکات زیر باشد که:

  1. برای یک گوشی ظرفیت RAM آن مهم است و نه تعریف‌های فروشنده از رام بالای دستگاه اهمیتی ندارد.
  2.  همچنین مقدار بیش‌تر ظرفیت رم سبب افزایش کارایی نمی‌شود و از یک جایی به بعد موجب تاثیر منفی در عملکرد گوشی می‌شود.
  3.  علاوه بر ظرفیت رم، کیفیت و عملکرد آن نیز بسیار بر سرعت گوشی تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *